Kampanjer

Följ och gilla kampanjen för levnadslön på Facebook

På kampanjens Facebook-sida ”Högt pris för billiga kläder”, www.facebook.com/levnadslon, hittar du kampanjens sida. Här kan du, förutom följa de aktiviteter som händer inom kampanjen också ställa frågor om löner och arbetsvillkoren inom textilindustrin, få tips om hur man kan påverka klädföretagen och vad man kan göra för att uppmärksamma frågan.

Hem ljuva hem?

Hem ljuva hem?

Kampanjen "Hem ljuva hem?" lanserades i november 2009 och kommer att pågå under 2010. Kampanjen fokuserar på arbetsvillkor och miljö i hemtextilindustrin.

En rapport har släppts med samma namn som kampanjen. Den granskar sex aktörers arbete med socialt och miljömässigt ansvar på den svenska hemtextilmarknaden: Hemtex, Ikea, Jysk, RedQ, Åhléns och Änglamark. Flera av företagen är väl etablerade på hemtextilmarknaden medan andra är mer okända för konsumenter. RedQ är ett litet nystartat företag som tillverkar hemtextilier i Bangladesh. Änglamark är Coops ekologiska varumärke som kanske är mer känt inom livsmedel men som också har textilier. Du kan ladda ner den här.

Hur skor vi oss?

Hur skor vi oss?

Från och med december 2008 och under början av 2009 driver Rena Kläder kampanjen ”Hur skor vi oss?”. Kampanjen fokuserar på arbetsvillkor och miljö i skoindustrin. I rapporten med samma namn har vi har granskat de sex största skoföretagen på den svenska marknaden: Eurosko, Vagabond, Nilson Group, ANWR, Scorett och Ecco. Rapporten visar att skoindustrin är belastad med samma problem gällande mänskliga rättigheter och miljö som textilindustrin. Trots detta är det få skoföretag på den svenska marknaden som följer upp de etiska kraven som de ställer på sina leverantörer. För att påverka skoföretagen att agera kan du skicka dem ett påverkansvykort under fliken agera. Under material kan du också ladda ner rapporten och beställa vykort och en kortversion av rapporten.

Mina skattepengar

Under 2006 och 2007 drev Fair Trade Center, SKTF, Föreningen för Rättvisemärkt och Nätverket Rena Kläder kampanjen Mina Skattepengar. Målet för kampanjen var att säkerställa att skattepengar inte går till verksamhet som kränker mänskliga och fackliga rättigheter.

Play Fair

Syftet med kampanjen PlayFair 2008 är att förbättra arbetsvillkoren i den globala sportklädesindustrin genom att sätta press på sportklädesföretag och den internationella olympiska rörelsen, som i många fall har stor makt att påverka företagen via licens- och sponsoravtal. Kampanjen startade redan 2004 under namnet Play Fair at the Olympics och organisationer i över 40 länder deltog då i arbetet och flera tusen aktioner genomfördes över hela världen. Under 2008 beräknas kampanjen bli ännu större och folkrörelser från hela världen deltar.